FROMUS - український мас-маркет бренд базового трикотажного одягу. Ми побували в майстерні марки і підгледіли процес створення одягу, починаючи від лекал і закінчуючи сортуванням готових виробів на складі. Як створювалося виробництво і як бренду вдається утримувати доступні ціни, нам розповіла авторка FROMUS Тетяна Ніколаєнко.
СТАРТ
Бажання шити народилося ще в дитинстві. У школі я, напевно, єдина знала, куди вступатиму. Спочатку закінчила курси крою та шиття, потім вступила до Київського національного університету технологій та дизайну на конструктора. Під час навчання почала працювати на невеликій фабриці разом з досвідченими майстрами. Так одночасно отримувала освіту і практику.
Тетяні Ніколаєнко - власниця Fromus.
У конструюванні немає кар'єрного росту. Максимум, де ти можеш «розігнатися», - це робити більш широкий асортимент. Наприклад, я починала з дитячих речей і одягу для вагітних. Потім розробляла лекала для верхнього одягу і займалася індивідуальним пошиттям протягом десяти років, а також у мене з подругою був бренд дитячого трикотажного одягу. Але через кризу ми були змушені його закрити.
До революції ніхто не любив українські продукти, і нам доводилося маленькими буквами писати «Виготовлено в Україні», щоб ніхто не побачив.
Після кризи у мене стояв вибір: або йти працювати конструктором, або починати щось заново. Влітку 2014 го почала шити вдома футболки з тризубами - сама кроїла, відвозила ставити принти, забирала, шила вироби, упаковувала і продавала. Коли перестала справлятися, взяла ще одну швачку. Потім з'явилися ярмарки, маркети, і ми почали розширювати асортимент: додали спідниці , світшоти, сукні . Я перетворила своє хобі в улюблену роботу. Із задоволенням можу конструювати цілодобово.
ВИРОБНИЦТВО І АСОРТИМЕНТ
З огляду на досвід, відразу вирішила розвивати своє виробництво. Було багато ризиків і страхів, але все-таки зважилася орендувати невелику площу. Поступово обсяги роботи збільшувалися, і ми розширювалися: додавали нові зони, «захоплювали» все більше простору - і сьогодні у нас виробництво, склад і офіс в одному приміщенні.
Відразу визначилися з основним напрямком - трикотажем. На той час у мене вже був великий досвід роботи з ним, тому вирішила робити те, що найкраще вмію.
Так як я конструктор, то займаюся асортиментом - розробкою нових моделей і колекцій. Спочатку роблю лекала, віддаю їх на друк, кроїмо зразки, відшиваємо, вносимо зміни і стверджуємо. Так як ми всі працюємо разом, це дає можливість контролювати кожен процес і оперативно вносити корективи.
Спочатку були розміри тільки S і M. Після розширили розмірну сітку від XS до XL.
У нас є і чоловіча лінійка, вона займає близько 25% всього асортименту. Є ряд клієнтів, які за раз купують кілька базових джемперів і футболок на сезон. Користуються популярністю костюми - їх часто беруть на подарунок, як домашній одяг або для дороги.
У нас великий асортимент, але моя особлива любов - це тільняшки. Зі смужкою різних кольорів і ширини є джемпери, спідниці, сарафани, сукні, футболки, майки.
Ми вважаємо, що трикотажний одяг - основа гардероба. Можна було б назвати FROMUS монобрендом, так як працюємо тільки з трикотажем, але у нас величезний асортимент: від футболок до пальто. Ми вимогливі до якості тканин і фурнітури, тому постачальників вибираємо дуже прискіпливо і намагаємося підтримувати з ними постійну співпрацю.
Одне з головних наших досягнень - ідеальна якість. Наприклад, за півтора року роботи з магазином «Всі.Свої» у нас було всього п'ять випадків браку.
Завжди перевіряю якість і будь-які похибки бачу миттєво. Спочатку сказала команді: «Давайте відразу робити добре, інакше будемо все переробляти». У нас неприпустимо, щоб смужка не співпадала або був нерівний низ.
ФІЛОСОФІЯ І КОМАНДА
Наша назва напряму пов'язано з ідеєю бренду. Хотілося, щоб людина купувала продукт від всіх нас, від цілої команди. У кожного співробітника FROMUS є спеціалізована освіта. Це люди, професіонали своєї справи, які з першого дня працювали в цій сфері і люблять її.
Моя мета - об'єднати тих, хто горить цією справою і пишається, що шиє такий продукт. Впевнена, що без колективу ти ніхто, яким би шикарним фахівцем не був. Рада, що сформувала команду, яка довіряє і добре мене знає.
Я проти того, щоб називати бренд своїм ім'ям, так як дизайнер може змінюватися, а бренд - продовжувати існувати.
Як виробник, я розумію, що тримати доступні ціни реально. Потрібно бути розумним в ціновій політиці, враховуючи нормальну рентабельність швейного бізнесу. Але як в будь-якому бізнесі, на вартість виробу впливають зовнішні чинники: ціна оренди і сировини, курс валют. Тому ми змушені періодично переглядати ціни.
Для мене важливо, щоб одяг FROMUS був доступним, щоб людина змогла відразу купити те, що сподобалося, а не відкладати два місяці на плаття. Ми не позиціонуємо себе як дизайнерський бренд - ми створюємо простий, зручний і доступний одяг.
КЛІЄНТИ, МАГАЗИН І ПЛАНИ
Тема цільової аудиторії складна для мене, тому що вона у нас досить широка - це жінки і чоловіки від 25 до 45 років. Головне, що об'єднує всіх наших клієнтів, - любов до простоти і зручності. Це дівчата, жінки, чоловіки, для яких важливий комфорт. Не можу сказати, чим вони займаються, так як всі вони різні, але завжди присутній на маркетах, щоб наживо поспілкуватися з клієнтами. Для мене важливий діалог - прислухаюся до кожного запиту споживача. Якщо дівчата просять плаття-олівець, ми обов'язково зшиємо його.
У нас багато постійних клієнтів. Ті, хто знають свої розміри, знайомі з нашим якістю, часто замовляють через сайт. Для всіх постійних клієнтів розробили систему лояльності - у кожного є накопичувальна картка, що дає до 10% знижки на весь асортимент. Вона діє завжди, крім розпродажу.
Минулого літа відкрили невеликий магазин, щоб клієнти в будь-який момент змогли приїхати, поміряти і купити вподобану на сайті річ - там представлений весь асортимент. До цього ж всі їздили до нас в офісний шоурум за домовленістю, а це вкрай незручно як нам, так і покупцям. Локацію для магазину вибирали так, щоб це було недалеко від майстерні і доступно за ціною, тому зупинилися на невеликому торговому центрі на Дарниці.
Хотілося б вирости з невеликої майстерні в цілу фабрику. Наша мрія - розширювати виробництво і розвивати свою роздрібну мережу. В цілому мрію, щоб люди хотіли працювати в легкій промисловості, щоб ніхто не іммігрував, щоб не закривалися фабрики, щоб молодь хотіла освоювати такі спеціальності, як закрійник, швачка, конструктор.